Kalendář

Počasí dnes:

28. 9. 2016

poloj

Bude skoro jasno až polojasno. Ráno místy mlhy. Denní teploty 20 až 24°C. Noční teploty 12 až 8°C.

Severozápad

Zdravotní služby

lékaři

Certifikát A.T.I.C.

Certifikát A.T.I.C.Kulturní a informační centrum Kraslice získalo certifikát klasifikační třídy B podle Jednotné klasifikace turistických informačních center ČR

28. 1. 2014

Naučná stezka Stopami horníků

Naučná stezka

16. 10. 2013 Zobrazit více

Vyhlídková turistická stezka na Zámeckém vrchu

Mapa a popis stezky je vyvěšen na zábradlí pod Lékárnou U kostela naproti děkanskému kostelu u Zapomněnky.
Čísla značí, kde se nachází významný pomník nebo památka.
Stezka je dlouhá 4025 m. Jsou na ní dva dřevěné altány, 21 dřevěných laviček a 5 zrekonstruovaných studánek.
Stezka začíná za evangelickým kostelem v Městských sadech.

Městské sady
První parkové úpravy zde začal provádět v roc 1867 Zvelebovací a okrašlovací spolek Kraslic. Městské sady byly pýchou města a obyvatelům sloužily jako místo oddechu. Během let změnily několikrát své pojmenování:
Městské sady, Goebbelsovy sady, Masarykovy sady, Fučíkovy sady a dnes Městské sady.
Evangelický kostel byl postaven v roce 1912.

Také se zde nachází:
Zbytek Doztauerovy kašny
Pochází z roku 1820 a stála dříve na Tržním náměstí (dnes náměstí T.G.Masaryka). Při vybudování vodovovu byla kašna zbourána a později byl sloup přemístěn do Městských sadů.

Při vstupu do sadů se nachází:
Pomník Gabelsbergera, který byl slavnostně odhalen roku 1934. Xaver Gabelsberger byl tvůrce německého těsnopisu.

Podle mapky se vydáme po červené a zelené turistické značce. Projdeme okolo
č. 2 Preisův pomník
K. Preis (1850 - 1907) byl zasloužilý kraslický učitel a od roku 1887 byl předsedou tohoto spolku.

Půjdeme dále po červené a zelené turistické značce a projdeme kolem:
č. 3 Lesní zbožnost
Byla vysvěcena roku 1937 a sloužila ke klidnému rozjímání.

Půjdeme dále po červené a zelené turistické značce a dojdeme k:
č. 4 Schillerův pomník
Pomník postavil kraslický osvětový spolek

U pomníku se cesta rozděluje směrem do prudkého kopce po červené turistické značce a my se vydáme po zelené turistické značce, která vede rovně, projdeme okolo 2 studánek
č. 8 Pramen Karla IV. - ten Kraslice roku 1370 povýšil na město

č. 9 Holečkův pramen
Miroslav Holeček byl známý kraslický učitel, založil v roce 1951 kraslické hudební jaro a podílel se po roce 1945 na kulturním životě Kraslic.

Budeme pokračovat dále po zelené turistické značce. Po chvíli se zase napojuje červená turistická značka. My půjdeme stále rovně až dojdeme k:
č. 11 Vedralův altán
Byl pojmenován po známém kraslickém malíři Karlu Vedralovi, který byl členem Spolku přátel města Kraslic a který zde vytvořil mnoho svých obrazů.

Dojdeme k tisovskému rozcestí a k tisovskému hřbitovu, kde se nachází druhá mapa a popis stezky. Z tohoto rozcestí můžeme jít zpět do Kraslic, do Tisové, do Stříbrné a na Bublavu.

Vrátíme se kolem Vedralova altánu po červené a zelené turistické značce až k rozcestí, kde se značky rozdělují a my se vydáme do kopce po červené turistické značce a půjdeme kolem:
č. 10 Hudební pramen
Byl pojmenován na počest všem hudebníkům, kteří proslavili hudbou Kraslice doma i ve světě.

Pak jdeme dále po červené turistické značce až přijdeme k:
č. 6 Hradiště
nachází se na vrcholu Zámeckého vrchu. Jde o zbytky hradu z 13. století. Jsou zde patrné zbytky zdiva, kruhové bašty, příkopu a do skály je vytesána 3 metry hluboká sluj.
Od 17. století hrad již nebyl obýván a jeho zdivo bylo rozebráno pro stavební účely ve městě. Pod Hradištěm v roce 1867 nechal Richard Dotzauer postavit pomník - obelisk na vyhlídkové planince zvané Richardshöhe - Saenger höhe (Výšina pěvců) s výhledem do údolí Stříbrného potoka a na protější kopce.

Odtud půjdeme dále po červené turistické značce a dojdeme k:
č. 5 Dotzauerův altán
V roce 2009 byl zbudován dřevěný vyhlídkový altán na místě vichřicí zničeného železného glorietu z roku 1868.

Od altánu dojdeme k rozcestí, které má stále červené turistické značky, dolů z kopce se dostaneme do Kraslic a doleva se dostaneme k Hradišti a třetí odbočkou se vydáme a dojdeme k:
č. 7 Eleonořin pramen
Okrašlovací spolek ho pojmenoval na počest Dotzauerovy manželky Eleonory.

Vrátíme se zpět k rozcestí a vydáme se směrem do Kraslic z kopce dolů.
Vyjdeme u křižovatky u penzionu Ming.

Jestliže chceme jít po modré turistické značce, půjdeme od penzionu Ming do kopce po kamenitém terénu a po cestě mineme:
č. 12 Pramen horníků
Horníci se zde nabírali vodu při své cestě za svou těžkou prací v rudných dolech.

Půjdeme stále po modré turistické značce až přijdeme k tisovskému rozcestí a k tisovskému hřbitovu.

Stezka je krásnou procházkou po Zámeckém vrchu. Po cestách jsou dřevěné lavičky k odpočinku, prameny k osvěžení, v létě se zde dají sbírat houby a maliny a u vykácených pasekách je krásná vyhlídka na Stříbrnou a protější kopce (po červené a zelené turistické značce). Po modré turistické značce je výhled na Zelenou horu a do Klingenthalu.